Inspelen op nieuwe technologieën

De opkomst van nieuwe technologieën heeft ervoor gezorgd dat de manieren van zakendoen de laatste decennia razendsnel veranderd zijn. Het kopen van producten en diensten vindt steeds vaker online plaats. Het voordeel hiervan is dat markten transparanter zijn geworden. Doordat alle informatie online te vinden is, kunnen producten en diensten veel makkelijker met elkaar vergeleken worden dan vroeger. Dit kan op elk moment van de dag en waar je maar bent.

Al sinds de jaren ’90 is het mogelijk om via internet producten en diensten aan te bieden, maar pas de laatste jaren neemt e-commerce echt een hoge vlucht. E-commerce gaat echter niet alleen om het kopen via internet, ook de manier waarop klanten zich oriënteren op een aankoop is drastisch veranderd. Wat betekent dit voor de installateur?

“Prijzen en specificaties van verschillende artikelen zijn snel te vergelijken, bestellingen kunnen dag en nacht geplaatst worden en het is direct duidelijk wanneer een product bij de klant geleverd wordt”

Online materiaalinkoop

Met de opkomst van e-commerce is het bestelproces veel makkelijker geworden. Prijzen en specificaties van verschillende artikelen zijn snel te vergelijken, bestellingen kunnen dag en nacht geplaatst worden en het is direct duidelijk wanneer een product bij de klant geleverd wordt. Ook in de bouwsector vindt de inkoop van materialen steeds vaker online plaats. In vergelijking met de consumentenmarkt is de online inkoop onder bouwprofessionals echter nog minimaal. De installatiesector loopt op dit gebied duidelijk voorop. E-installateurs kopen bijna 50% online in, de verwachting is dat dit in 2017 verder zal stijgen.

Slimmere bedrijfsvoering

Nu prijzen en specificaties van installatiemateriaal zo gemakkelijk online te vergelijken zijn, worden diensten op het gebied van technische ondersteuning en logistieke oplossingen steeds belangrijker voor de installateur. Ook op dat gebied heeft e-commerce voor een aantal veranderingen gezorgd. ERP-systemen van installateurs kunnen bijvoorbeeld gekoppeld worden aan die van webshops. Zo kan hetgeen dat besteld wordt gemakkelijk worden overgebracht naar het eigen
ERP-systeem, waardoor zelfs bestellen vanuit het eigen systeem mogelijk wordt. Dit soort slimme oplossingen voorkomt een hoop administratieve rompslomp en maakt het inkoopproces voor installateurs veel effectiever.

“Wat voor de installateur geldt, geldt ook voor de consument: het oriëntatie- en inkoopproces is met de opkomst van nieuwe technologieën drastisch veranderd”

Online aanbieden van diensten

Wat voor de installateur geldt, geldt ook voor de consument: het oriëntatie- en inkoopproces is met de opkomst van nieuwe technologieën drastisch veranderd. Waar de taxi-app Uber de taxisector op zijn kop heeft gezet, zijn er ook in de bouwbranche nieuwe businessmodellen die de manier van zakendoen hebben veranderd. Een voorbeeld hiervan zijn online platforms waarop installateurs hun diensten aanbieden, zoals Werkspot en Marktplaats. Steeds vaker plaatsen consumenten hun klusopdrachten op dit soort platforms waar installateurs op kunnen reageren. Volgens ING Economisch Bureau werd in 2015 naar schatting bijna een tiende van alle opdrachten in de klus- en onderhoudsmarkt via internet vergeven en loopt dit in 2020 op tot ruim 25%. Deze consumenten gaan dus niet zelf op zoek, maar vragen de installateur om met een goed aanbod te komen.

Reviews en kwaliteit

De consumenten die zich wel zelf oriënteren op het selecteren van de beste installateur, doen dit steeds meer online. Hoewel mond-tot-mond reclame nog steeds erg belangrijk is, zoeken consumenten steeds vaker op internet of installateurs ook door andere consumenten goed gewaardeerd worden. Online reviews van andere klanten zijn transparant en geven snel en eenvoudig een beeld van de kwaliteit van de geleverde diensten. In sommige gevallen worden zelfs ook de prijzen transparant gemaakt. De druk van de installateur om kwaliteit te leveren is dus groter dan ooit, om er zeker van te zijn dat de online reputatie goed is. Daarnaast biedt het internet veel mogelijkheden voor installateurs om zichzelf te presenteren aan de klant. Wie goed vindbaar is, een overzichtelijke website heeft en goede reviews krijgt, vergroot de kans op werk.

Bekijk in deze video de mogelijkheden van de webshop en mobiele app van Rexel.